Program był realizowany w roku szkolnego 2024/2025 i obejmował uczniów klas I-III oraz IV-VIII. Koordynatorkami programu były Dorota Malinowska i Agnieszka Stachowicz. Autorem projektu jest firma Polenergia.
W II półroczu roku szkolnego 2024/2025 uczniowie kl. IV- VIII zrealizowali wiele zagadnień związanych z bioróżnorodnością wg scenariuszy zaproponowanych przez FIRMĘ POLENERGIA w ramach projektu ,,Graj z nami w zielone”.
W czasie zajęć uczniowie poznali różne formacje ekologiczne i przedstawili informacje o nich w formie kolażu. Odbyli też warsztaty przyrodnicze w lesie Borek, gdzie poznali różnorodne gatunki zamieszkujące ten ekosystem. Uczyli się je rozpoznawać za pomocą aplikacji w telefonie. Rysowali także organizmy leśne i opracowali makiety lasu. Tworzyli plakaty przedstawiające korzyści jakie daje las i analizowali, co grozi jego bioróżnorodności. Odbyli zajęcia terenowe, w czasie których poznawali bioróżnorodność wokół szkoły. Zapoznali się z zagadnieniami różnorodności genetycznej, ekosystemowej i gatunkowej. Dyskutowali na temat wpływu działań człowieka na bioróżnorodność. Dostrzegli zagrożenie ze strony gatunków inwazyjnych i zapoznali się z pojęciem ,,antropopresja”. Zdobytą wiedzę przedstawili w postaci sketchnotek. W czasie zajęć uczniowie wypełniali karty pracy i krzyżówki oraz korzystali z różnych materiałów poglądowych przygotowanych przez FIRMĘ POLENERGIA. Dodatkowo uczniowie kl. IV- VII 28.05. 2025 r. odbyli wycieczkę do Ogrodu Botanicznego w Lublinie, gdzie zapoznawali się z bioróżnorodnością polskich i egzotycznych roślin.
Uczniowie klasy VI wzięli udział w eco lekcjach, podczas których poznali zasady właściwego postępowania z wodą, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów jej oszczędzania. Celem zajęć było uwrażliwienie uczniów na zachodzące zmiany klimatu oraz ich konsekwencje. Poznali także sposoby odpowiedniego gospodarowania odpadami i bycia eco-friendly. Na podstawie przygotowanych kart pracy dzieci dowiedziały się, jak wiele wody jest marnowane podczas codziennych czynności domowych. Wspólnie wypisywały na tablicy hasła dotyczące zarówno marnowania, jak i oszczędzania wody, które następnie zilustrowały na plakatach promujących odpowiedzialne gospodarowanie zasobami wodnymi.
Uczniowie klas I i II uczestniczyli w zajęciach poświęconych racjonalnemu gospodarowaniu wodą. Lekcje miały na celu zapoznanie dzieci z zasadami odpowiedzialnego korzystania z zasobów wodnych, zwłaszcza w kontekście ich oszczędzania oraz rosnącego problemu zmian klimatycznych. Uczniowie poznali plakat „Woda zdrowia doda” oraz postacie pani Wandy i Zosi – promotorki ekologicznego stylu życia. Dzieci dzieliły się swoimi opiniami na temat zjawiska zmian klimatu, jego przyczyn oraz skutków. Rozmawiały również o tym, czym jest marnowanie wody i jak można ją oszczędzać. W ramach zajęć uczniowie wykonali karty pracy, takie jak: „Gdzie się oszczędza wodę”, „Labirynt” oraz wspólnie omawiali kartę pracy „Wodny Plan Operacyjny”. Uczniowie obejrzeli krótki film instruktażowy, który przedstawiał sposób wykonania domowego filtra do wody. Następnie, pracując w grupach, uczniowie samodzielnie konstruowali własne filtry. Poznali przy tym elementy filtra oraz ich nazwy w języku angielskim.
Została także podpisana umowa darowizny na kwotę 5000 zł do wykorzystania na realizację eco projektu.
#DobraEnergiaZPolenergii
#GrajZnamiWzielone